Bruckners 'Romantische' en een eerbetoon aan Xenakis
Programma
- Janco Verduin MASS (wereldpremière)
- Anton Bruckner Vierde symfonie
Karina Canellakis dirigeert een nieuw werk van Janco Verduin, dat is bedacht als een eerbetoon aan Bruckner én Xenakis. Van Bruckner klinkt de Vierde symfonie.
Premièrewerk voor orkest en Ralph van Raat
De constante van Boltzman (K) voor Kyrie. De lichtsnelheid (c) voor Credo. Entropie (S) voor Sanctus. In zijn premièrewerk MASS, voor orkest en pianist Ralph van Raat, koppelt de Nederlandse componist Janco Verduin de vaste misgezangen aan natuurkundige rekeneenheden. De fysica-verwijzingen zijn een knipoog naar de Griekse componist en wiskundige Iannis Xenakis (zie Hedendaags 3, op 2 april), die in 2022 honderd jaar zou zijn geworden. De misreferenties een eerbetoon aan de klankkathedralen van Anton Bruckner, wiens Vierde symfonie na de pauze klinkt.
Bruckners bijna beeldende Vierde symfonie
Bruckner zelf betitelde zijn Vierde als zijn 'Romantische' symfonie. Je zou ook kunnen zeggen dat het werk potentie heeft als soundtrack bij een epische fantasyfilm. In het Scherzo klinkt een in koper geklonken jachttafereel, waarbij de trombones grommen als een roedel schuimbekkende jachthonden. Maar Bruckner verzweeg uiteindelijk zijn programmatische opzet.