De dramatische symfonicus Wagner: Siegfried
Programma
- Richard Wagner Siegfried
Het was een grote wens van chef-dirigent Karina Canellakis: Wagners Siegfried te dirigeren, het derde deel uit Der Ring des Nibelungen. Deze wens gaat in vervulling met een goed orkest en bijzondere solisten.
Wagner ontpopt zich als een heus dramaticus
In Siegfried zet de componist de laatste stap in zijn ontwikkeling van romantische componist naar de 'symfonicus' van het door hem uitgevonden muziekdrama. Niet zonder humor, zoals blijkt uit de briljant-komische partij voor de Nibelung Mime, geschreven voor een pregnante karaktertenor. Uitgerekend in de tweede akte, waarin de orkestrale natuurevocaties de ontdekkingsreis van de jonge held Siegfried begeleiden, raakt Wagner in 1857 in een artistieke crisis. Na vingeroefeningen met Tristan en Meistersinger keert hij als volleerd en volbloed dramaticus terug naar de Ring om het derde bedrijf van Siegfried te voltooien. Een niet te versmaden uitdaging voor elke dirigent.
Stephen Gould en Elena Stikhina
De Matinee verzamelde een bijzondere cast, met heldentenor Stephen Gould in de titelrol, die in dat befaamde derde bedrijf zijn ultieme geliefde Brünnhilde zal vinden, hier gezongen door de Russische sopraan Elena Stikhina. Een recensent schreef: 'Stikhina heeft een bijzondere allure en valt op door haar combinatie van gloed en zeggingskracht, lichtheid en energie.'