Een alternatief Weihnachts-Oratorium
Programma
Georg Philipp Telemann
Ouverture uit de Suite in E groot
Johann Sebastian Bach
Wie schön leuchtet der Morgenstern
Dietrich Buxtehude
Das neugeborne Kindelein, das herzeliebe Jesulein
Johann Sebastian Bach
Es begab sich aber zu der Zeit uit het Weihnachts-Oratorium
Johann Sebastian Bach
Wie soll ich dich empfangen uit het Weihnachts-Oratorium
Johann Sebastian Bach
Und sie gebar ihren ersten Sohn uit het Weihnachts-Oratorium
componist anoniem
Gelobet seist du Jesu Christ
Melchior Franck
Ach mein herzliebes Jesulein
Johann Sebastian Bach
Und es waren Hirten in derselben Gegend uit het Weihnachts-Oratorium
Johann Michael Bach
Fürchtet euch nicht
Johann Sebastian Bach
Und das habt ihr zum Zeichen uit het Weihnachts-Oratorium
Johann Sebastian Bach
Schaut hin uit het Weihnachts-Oratorium
Arcangelo Corelli
Largo uit Concerto grosso 'Fatto per la notte di Natale'
Johann Sebastian Bach
Und alsobald war uit het Weihnachts-Oratorium
Heinrich Schütz
Ehre sei dir Gott uit de Weihnachts-Historie
Johann Sebastian Bach
Und da die Engel uit het Weihnachts-Oratorium
Johann Sebastian Bach
Lasset uns nun gehen gen Bethlehem uit het Weihnachts-Oratorium
Johann Sebastian Bach
Er hat sein Volk getröst uit het Weihnachts-Oratorium
Jan Baptist Verrijt
Currite pastores
Arcangelo Corelli
Adagio en Presto uit Triosonate opus 3 nr. 4
Johann Sebastian Bach
Und sie kamen eilend uit het Weihnachts-Oratorium
Johann Sebastian Bach
Ich will dich mit Fleiss bewahren uit het Weihnachts-Oratorium
Johann Sebastian Bach
Cantate Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 61
Het kerstverhaal uit Lukas 2:1-21 en Bachs muzikale weergave daarvan in Bachs Weihnachts-Oratorium vormen de ruggengraat van dit programma. Het grootste deel van Bachs aria's en tuttidelen zijn vervangen door muziek van andere componisten. Zo ontstaat een kerst-pastiche waarbij de verhaallijn intact is gebleven. Het programma sluit af met Bachs cantate Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 61; een adventscantate uit Bachs tijd in Weimar die mooi aansluit bij de overwegend zeventiende-eeuwse sfeer in de rest van het programma.