Mendelssohns Elias - authentiek én modern
Programma
- Felix Mendelssohn Elias
Raphaël Pichon en zijn op 'historisch verantwoorde' instrumenten spelende ensemble Pygmalion storten zich vol overgave op het romantische repertoire. Nu: Mendelssohns oratorium Elias.
Mendelssohn in de traditie van Bach en Händel
Felix Mendelssohn-Bartholdy had een onstuitbare werkdrift. Hij was niet alleen een begenadigd pianist en violist, ook componeren, tekenen en schilderen deed hij vanaf zijn prilste jeugd. Op zijn zeventiende was hij een beroemd componist, en door zijn afkomst een rijk man. Geïnspireerd door Bach en Händel zette Mendelssohn de traditie van de grote geestelijke oratoria voort in de negentiende eeuw.
Raphaël Pichon houdt de muziek van Elias licht
In 1836 schrijft Mendelssohn zijn eersteling, Paulus. Tien jaar later komt een tweede profeet aan de beurt, Elias, in een werk dat hij simultaan in het Duits en het Engels componeert. Als Elijah komt het voor het eerst tot klinken in Birmingham. Het succes is overweldigend en het publiek staat urenlang in de rij voor een kaartje. Vierhonderd uitvoerenden spelen en zingen voor tweeduizend toehoorders. Het historisch geïnformeerde Franse ensemble Pygmalion laat horen dat het ook veel kleinschaliger kan. De oprichter en dirigent Raphaël Pichon boekte in de Matinee al groot succes met Ein deutsches Requiem van Brahms.