Verhalen in miniatuur: de roots van Webern
Programma
Heinrich Isaac
Optime divino date munere pastor ovili
Heinrich Isaac
Virgo prudentissima
Anton Webern
Variationen für Klavier opus 27
Anton Webern
Zwei Lieder opus 8
Anton Webern
Fünf Stücke für Orchester opus 10
Anton Webern
Vier Lieder opus 13
Anton Webern
Sechs Bagatellen für Streichquartett opus 9
Anton Webern
Drei Orchesterlieder opus posth.
Brain Ferneyhough
Lawdes Deo
Matty Niël
Capriccio voor viool en piano
Brain Ferneyhough
In nomine a 3
Milica Djordjević
Transfixed
Brain Ferneyhough
In nomine a 5
Enno Poppe
Blut
Het Ensemble Modern en componist/dirigent Enno Poppe brengen een intrigerend eerbetoon aan de 75 jaar geleden overleden Anton Webern. Met niet toevallig een bijbehorende ‘inleiding’ door Vox Luminis, dat werk zingt van de vijftiende-eeuwse Zuid-Nederlandse componist Heinrich Isaac.
De renaissance van Webern
Grote structuren waren bijna onmogelijk, zo ontdekte Anton Webern (1883-1945), als hij de tonale opzet van symfonie en sonate liet voor wat ze waren. Zijn Fünf Stücke duren gezamenlijk slechts vijf minuten. Tegelijkertijd vormde de oude muziek uit de Lage Landen voor hem een inspiratiebron. Aan de Universiteit van Wenen bestuurde hij de muziek van zijn renaissancistische Zuid-Nederlandse collega Heinrich Isaac. Dáár ontdekte hij zijn ideaal van absolute schoonheid en meerstemmigheid.
Enno Poppe herschept miniatuurwerelden
Vox Luminis en het Ensemble Modern duiken in die miniatuurwerelden die Webern en Isaac schiepen. Én in het werk van Weberns enige Nederlandse (Limburgse) leerling Matty Niël en de Brit Brian Ferneyhough – die terugwijst naar zijn zestiende-eeuwse landgenoot Christopher Tye. Dirigent Enno Poppe neemt nieuw werk van zichzelf mee. Een reeks spannende instrumentale drama’s waarin alles is samengebald tot een of hooguit enkele minuten.