Karina Canellakis
Karina Canellakis is sinds 2019 chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest en sinds 2021 vaste gastdirigent van het London Philharmonic Orchestra. Ze wordt internationaal geprezen om haar symfonische en operaproducties, die bekendstaan om hun interpretatieve diepgang, verfijning en emotionele kracht. Karina is een veelgevraagd dirigent bij de meest vooraanstaande muziekgezelschappen ter wereld.
Als chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest programmeert en leidt zij een veelzijdig seizoen met een breed repertoire: van nieuwe compositieopdrachten tot grote meesterwerken, en concertante opera’s, uitgevoerd in Het Concertgebouw in Amsterdam en TivoliVredenburg in Utrecht.
Hoogtepunten van het seizoen 2025–2026 zijn onder meer haar debuut bij de Wiener Philharmoniker tijdens de Mozartwoche in Salzburg (januari), een zevendaagse Europese tournee met het London Philharmonic Orchestra en violiste Anne-Sophie Mutter (februari), en haar debuut bij de Staatsoper Hamburg in april/mei met een productie van Hertog Blauwbaards burcht (Bartók) en Een Florentijnse tragedie (Zemlinsky), in regie van de nieuwe intendant Tobias Kratzer.
Ze opent het seizoen in augustus met haar debuut op het Lucerne Festival, gevolgd door optredens op Musikfest Berlin (met het RFO en het Groot Omroepkoor, ter ere van de 100e geboortedag van Pierre Boulez) en het Edinburgh International Festival met het BBC Scottish Symphony Orchestra en het EIF-koor. Verder keert ze dit seizoen terug naar onder andere het Swedish Radio Symphony Orchestra, het Wiener Symphoniker, het Chicago Symphony Orchestra en het San Francisco Symphony. Ook maakt ze haar debuut bij het Orchestre de la Suisse Romande in Genève.
Elk seizoen dirigeert Karina minimaal één opera in concertante vorm met het RFO in Het Concertgebouw. In maart 2026 leidt ze Peter Grimes van Britten, met Allan Clayton in de titelrol. Eerdere operaproducties zijn onder andere een meerjarige Janáček-cyclus (Uit een dodenhuis, Het sluwe vosje, Káťa Kabanová, De zaak Makropoulos), Wagners volledige Siegfried en delen uit Tristan und Isolde en Die Walküre. In de zomer van 2024 maakte ze haar lovend ontvangen debuut bij de Santa Fe Opera met Der Rosenkavalier van Richard Strauss. Vorig seizoen dirigeerde ze de productie Dialogues des Carmélites van Poulenc (regie: Olivier Py) in het Théâtre des Champs-Élysées. In eerdere seizoenen leidde ze onder meer opera’s van Tsjaikovski (Eugene Onegin) en Mozart (Don Giovanni, Die Zauberflöte, Le nozze di Figaro).
In april 2023 begon een meerjarige opname-samenwerking tussen Karina, het Radio Filharmonisch Orkest en label Pentatone. De eerste release, met Bartóks Concert voor orkest en Vier orkeststukken, leverde meteen een GRAMMY-nominatie op. In april 2025 verscheen haar tweede album bij Pentatone: Hertog Blauwbaards burcht van Bartók, dat internationaal lovend werd ontvangen. Karina was ook te horen bij de lancering van Apple Music Classical, met een opname van Beethovens Pianoconcert nr. 1, samen met Alice Sara Ott en het RFO.
Karina heeft hechte samenwerkingen opgebouwd met vele toporkesten wereldwijd. Zo keert ze regelmatig terug naar Europese orkesten zoals het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, het Orchestre de Paris, het Wiener Symphoniker en de Münchner Philharmoniker. In de Verenigde Staten is ze een geliefde gast bij orkesten als het New York Philharmonic, Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, San Francisco Symphony, Los Angeles Philharmonic, en de Cleveland en Philadelphia Orchestras. Van 2019 tot 2023 was ze vaste gastdirigent bij het Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, en in het seizoen 2023–2024 was ze Artist in Residence bij de Musikverein in Wenen. Ze toerde door Australië en maakte in juli 2025 haar debuut in Japan met het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra en tijdens het Pacific Music Festival in Sapporo.
Karina is in de klassieke muziekwereld ook bekend als virtuoos violiste. Ze groeide op in New York City, waar ze het dirigeren en partituurlezen leerde van haar vader, Martin Canellakis. Ze werd aangemoedigd om dirigent te worden door Sir Simon Rattle, terwijl ze viool speelde in de Berliner Philharmoniker als lid van de Karajan-Akademie. Jarenlang trad ze op als solist, concertmeester en kamermusicus, onder andere op het Marlboro Music Festival. Uiteindelijk koos ze definitief voor het dirigeren, nadat ze in 2016 de prestigieuze Sir Georg Solti Award won.