Maria Milstein – artist in residence –

Twee weken achtereen te bewonderen in het AVROTROS Vrijdagconcert

Een Edison voor haar eerste cd, dezelfde prijs voor een cd met het Van Baerle Trio dat zij vormt met pianist Hannes Minnaar en cellist Gideon den Herder, een Diapason d’Or… De via Frankrijk in Nederland belande Russische violiste Maria Milstein (Moskou, 1985) geniet internationale waardering. Dit seizoen is zij ‘artist in residence’ bij het AVROTROS Vrijdagconcert. Zij speelt maar liefst vier concerten: twee met het Radio Filharmonisch Orkest, een met het Van Baerle Trio, en het eerste, op 26 november 2021, met haar zus, de pianist Nathalia Milstein. Een week later brengt zij het geliefde Eerste vioolconcert van Max Bruch.
Maria Milstein was op 3 maart 2017 al in het Vrijdagconcert te gast met het Vioolconcert van Glazoenov. In het NRC stond de maandag daarop te lezen: “Milstein imponeerde met meeslepende vertelkracht. Met haar kernachtige toon liet zij de zangerige passages gloeien, maar even gemakkelijk toverde ze sprankelende staccato’s en innige fluisterklanken uit haar instrument.”

26 november: Grieg, Szymanowski, Debussy & Franck
Milstein richt zich bewust niet alleen op een carrière als sterviolist voor een orkest. Met even grote overtuiging kiest zij voor het spelen van kamermuziek. Haar ‘vertelkracht’ is ook daar bewonderenswaardig. Dat zal zij bewijzen in Griegs veel te weinig gehoorde Eerste vioolsonate opus 8 waarmee zij haar eerste optreden in deze reeks opent. Een nog enigszins aan Schumann herinnerend werk uit 1865 van een 22-jarige Grieg, gedragen door zijn ongekende melodische inventiviteit, maar veel origineler dan meestal beweerd wordt – neem alleen al de ‘Noords’ aandoende speelsheid in het middendeel die je ook wel in Griegs Lyrische stukken voor piano tegenkomt. Na de ijl-bewegende kleuren van de Pool Karol Szymanowski en de Vioolsonate van de Fransman Claude Debussy besluit zij met de vermaarde Vioolsonate van de Franse Belg César Franck, met een pianopartij die, net als bij Szymanowski, notoir lastig te spelen is. Franck – nóg zo’n stuk dat pas overtuigt als de twee musici écht in staat zijn je mee te slepen in het (puur muzikale) ‘verhaal’.

3 december: Bruchs Eerste vioolconcert
In het Eerste vioolconcert van Max Bruch neemt de violist/verteller meteen het voortouw. Het is, naast de concerten van Mendelssohn, Beethoven, Tsjaikovski en misschien Brahms en Sibelius een van de meest gespeelde romantische vioolconcerten. De viool “kan de melodie beter zingen dan een piano, en: melodie is de ziel van de muziek”, meende Bruch. Beethoven en Brahms klinken in zijn noten door, maar dat Adagio, het middendeel: hoe lyrisch kun je een viool laten klinken? En: hoe krachtig de viool, zoals in de finale?
Vele jaren na de première in 1866 betreurde Bruch dat hij zijn meest befaamde partituur als 28-jarige voor een habbekrats aan een uitgever verkocht had. Het had een mooi pensioen kunnen zijn, toen het hem niet meer voor de wind ging en de rest van zijn muziek ernstig werd veronachtzaamd…

———————————————————————————

De vier AVROTROS Vrijdagconcerten met Maria Milstein
in TivoliVredenburg

26 november 2021 – 20.15 u
Kamermuziek door Duo Milstein
Maria Milstein, viool
Nathalia Milstein, piano
Grieg Eerste vioolsonate
Szymanowski Mythes
Debussy Vioolsonate
Franck Vioolsonate

3 december 2021 – 20.15 u
Maria Milstein speelt Bruch
Radio Filharmonisch Orkest
Edo de Waart, dirigent
Maria Milstein, viool
Diepenbrock Ouverture ‘De Vogels’
Bruch Eerste vioolconcert
Strauss Eine Alpensinfonie

11 februari 2022 – 20.15 u
Kamermuziek door Van Baerle Trio
Van Baerle Trio
Haydn Pianotrio nr. 42 in Es
Verbey Trio voor viool, cello en piano
Schubert Tweede pianotrio in Es D929

1 april 2022 – 20.15 u
Milstein solist in Ravel en Knigge
Radio Filharmonisch Orkest
Stanislav Kochanovsky, dirigent
Maria Milstein, viool
Ravel Tzigane
Knigge Vioolconcert (wereldpremière, opdrachtwerk AVROTROS Vrijdagconcert)
Skrjabin Derde symfonie ‘Le divin poème’

 

Maria Milstein - foto Simon van Boxtel

Maria Milstein kreeg haar opleiding bij Pavel Vernikov in Italië (bij wie ook bijvoorbeeld Nicola Benedetti en Alexander Sitkovetsky een deel van het vak leerden), Ilya Grubert in Amsterdam, David Takeno in Londen en Augustin Dumay aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth in België.
Op haar 32ste won Milstein de Nederlandse Muziekprijs, de hoogst mogelijke Nederlandse onderscheiding. Een recensent: “Wie haar cd beluistert, begrijpt onmiddellijk waarom de jury juist op deze violist haar oog heeft laten vallen. Het resultaat van Maria & Nathalia Milstein is adembenemend. Milstein is een grote persoonlijkheid, met een toon die klinkt naar weemoed, naar diepzinnigheid, naar iets kwetsbaars wat doet denken aan de jonge Yehudi Menuhin.”
Je kunt je slechtere vergelijkingen voorstellen…

Blijf op de hoogte van alle concerten, media en nieuws