Thomas Hengelbrock dirigeert Israel in Egypt
Programma
- Georg Friedrich Händel Israel in Egypt
Händel heeft voor Thomas Hengelbrock en zijn Balthasar-Neumann-Chor & -Ensemble hoegenaamd geen geheimen meer. Zijn geliefde Israel in Egypt schreef Händel voor Londen – en daar moest men wél even wennen…
Oratorium voor King’s Theatre
Dat een van de kroonjuwelen van het Engelse koorrepertoire het resultaat is van een desastreuze première en een radicale renovatie, lijkt haast niet te geloven. Toch is dat in essentie de ontstaansgeschiedenis van Israel in Egypt: een oratorium dat Georg Friedrich Händel schreef voor het Londense King’s Theatre. In een poging de Bijbelvertelling naar trendy muziekdrama te vertalen, vulde Händel een driedelige constructie met indrukwekkende koornummers en een handjevol aria’s.
Complete make-over
Het publiek wist het aparte – en resoluut on-Italiaanse – recept niet te smaken en dwong de componist opnieuw achter de schrijftafel. Met flarden bestaande muziek van eigen hand en materiaal van collega’s als Stradella en Kerll gaf Händel de partituur een complete make-over. Bijna twee decennia later kreeg Israel in Egypt – nu een tweeluik met extra aria’s – een nieuwe kans. Met enkele van de meest swingende passages uit het barokrepertoire prijkt deze triomf van koorschriftuur en retoriek inmiddels op menig Händel-favorietenlijstje.