James Henshaw
James Henshaw is een voor een Olivier genomineerde opera-, koor- en orkestdirigent, gevestigd in Berlijn, waar een gevarieerd leven leidt als coach en freelance dirigent. Hij studeerde muziek aan het Clare College in Cambridge, waar hij koorstudent was evenals prijswinnende dirigent en pianist. Daarna volgde hij de opleiding tot repetitor aan de Guildhall School of Music and Drama. Henshaw heeft bij veel van ’s werelds beste operahuizen gewerkt, waaronder Glyndebourne Festival Opera, Bayerische Staatsoper, Hamburgische Staatsoper, English National Opera en L’Opéra de Rouen. Hij heeft voorstellingen gedirigeerd voor English National Opera, Scottish Opera, Garsington Festival Opera, English Touring Opera en Longborough Festival Opera.
Na met onderscheiding te zijn afgestudeerd aan Guildhall, assisteerde hij Mark Wigglesworth bij het Aldeburgh Music Festival en bij de Proms met het BBC National Orchestra of Wales. Datzelfde jaar was hij Chorusmaster voor Monteverdi’s Orfeo in de Bayerische Staatsoper met Ivor Bolton.
Hij kwam bij English National Opera in augustus 2015 en werd ENO’s jongste koormeester ooit in augustus 2016. Tijdens zijn periode won het koor in 2016 een Olivier Award voor ‘Outstanding Achievement in Opera’ en ‘Best Chorus’ bij de International Opera Awards.
Tijdens James’ tijd bij ENO maakte hij zijn debuut in het London Coliseum als tweede dirigent in Birtwistle’s Mask of Orpheus, waarvoor hij een nominatie voor een Olivier award ontving. Hij dirigeerde de première in het Verenigd Koninkrijk van Jonathan Dove’s The Day After, door de Guardian uitgeroepen tot een van de top 10 beste dingen uit de klassieke muziek in 2017, Britten’s Paul Bunyan in Alexandra Palace en zou de laatste drie voorstellingen dirigeren van een nieuwe productie van The Marriage of Figaro in april 2020, totdat de reeks voorstellingen werd onderbroken door de Covid-19 crisis.
Sinds de corona pandemie woont James in Berlijn. Hij maakte zijn Duitse dirigeerdebuut aan de Hamburg Hochschule met een nieuw stuk Penelope, die, een feministische kijk op het personage van Penelope, de vrouw van Orpheus. Begin 2023 keerde hij terug naar Hamburg om mee te werken aan een nieuwe productie van Puccini’s Il Trittico.
James leidt zijn eigen orkest, The Outcry Ensemble, gevestigd in Londen. Het orkest voert in elk van zijn concerten nieuwe muziek uit en heeft werken uitgevoerd van Kate Whitley, Joel Rust, Laurence Osborn, Josephine Stephenson en Freya Whaley-Cohen. Onlangs hebben ze een Beethoven Symfoniecyclus voltooid. In 2021 voerden ze een complete cyclus van Beethoven Symfonieën uit om geld in te zamelen voor jonge freelance musici. Klik hier voor meer informatie.
James heeft voor veel professionele operagezelschappen in het Verenigd Koninkrijk opera’s gedirigeerd. In 2015 maakte hij zijn professionele dirigeerdebuut met vier voorstellingen van La Bohème voor de English Touring Opera. Sindsdien heeft hij zijn debuut gemaakt bij Longborough Festival Opera en Garsington Opera met producties van Die Zauberflöte waarbij hij respectievelijk Anthony Negus en Christian Curnyn assisteerde en een voorstelling dirigeerde bij beide gezelschappen. Hij was ook assistent-dirigent van Stuart Stratford bij de Scottish Opera met twee voorstellingen van Johnathan Dove’s Flight.
Dit seizoen won James de 1e prijs en de Orkestprijs bij de prestigieuze Kussewitzky International Conducting Competition, wat resulteerde in meerdere internationale debuutuitnodigingen, waaronder Orchestra sinfonica di Grosseto en Orchestra sinfonica di Sanremo. In maart maakt hij ook zijn debuut in het BBC concertorkest en hij keert terug om de zomeropera te dirigeren bij zijn alma mater, de Guildhall School of Music and Drama. Vorig seizoen maakte hij zijn debuut met het London Philharmonic Orchestra en Glyndebourne.